30. toukokuuta 2011

Hiphei hurraa!!

En jätä tietokonettani koskaan torkkutilaan yöksi. Eilen tein kuitenkin niin. Syynä se, että odottelin kuumeisesti pääsykokeiden tuloksia Jyväskylästä. Ensimmäisen kerran heräsin hieman jälkeen seitsemän tarkastamaan, jokohan JAMKin nettisivuilla olisi nimilista tulevan syksyn uusista opiskelijoista. Ei tietenkään. Jollain ilveellä sain jatkettua uniani (tätä ei yleensä tapahdu koskaan kun jännittyneenä odotan jotakin) ja seuraavan kerran heräsin puhelimen viestiääneen. "Kellähän minulle on asiaa tähän aikaan aamusta?" mietin ja otin puhelimen käteeni. Viestin luettuani olin täydellisen virkeä, täpötäynnä energiaa ja pääni löi totaalisen tyhjää. Tämä viesti täytyi lukea uudestaan ja uudestaan läpi ja vielä senkin jälkeen mietin, että olinkohan varmasti hereillä.

"Congratulations! You have been accepted to the Degree Programme in Nursing to JAMK University of Applied Sciences."

Itse asiassa näin juuri tuossa aamun tunteina unta siitä, että minut valittiin tuohon koulutukseen. Olin aivan yli-innoissani, mutta sitten olinkin pian jo puolihereillä ja tajusin, ettei minua oltu valittu vielä yhtään mihinkään. En tiennyt ennen aamua enkä vielä silloinkaan, mitä odottaa. Pääsykoe meni omasta mielestäni hyvin, mutta jos hakijoita pelkästään tuohon ohjelmaan oli se 1122, joista 368 pääsi pääsykokeisiin, joista 40 saa aloitupaikan koulussa, niin laskekaapas kuinka suuri osa sisälle sitten loppuviimein pääsee. Yksi kymmenestä pääsykokeisiin valitusta. Naurettavan pienet mahdollisuudet ja minun lottorivini kun ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen tuottoisa. 

Tavasin tuota viestiä varmaan viiteen kertaan ennen kuin aloin tajuta sen sisällön. Oliko minut todellakin valittu? Olin aivan varma, että tuolla toisessa päässä oltiin vain vahingossa laitettu viesti väärään numeroon, enkä minä oikeasti ollut edes päässyt sisään. Siitä huolimatta juoksin alakertaan, hypin tasajalkaa, huusin että pääsin kouluun ja tärisin ihan hervottomasti. Jalat meinas pettää alta, kädet täris ja sydän hakkas. Terve reaktio sille, että unelmasi toteutuu ja pääset aloittamaan oman elämän? Tiedä häntä, mutta meinasin seota. 

Vanhempien infoamisen jälkeen tulin koneelle, ilmaisin iloni facebookissa (daa, tietenkin) ja siirryin JAMKin nettisivuille. Vihdoinkin siellä oli se nimilista. Ja kyllä, siellä L-kirjaimen kohdalla oli minun nimeni kaikessa kauneudessaan (kauheudessaan ainakin sen toisen nimen osalta). En tiedä onko se vielä tässäkin vaiheessa mahdollista, mutta olin edelleen epäileväinen. En se voi olla minä! Myös tyttö johon tutustuin pääsykokeissa, oli päässyt sisään! :)

Homman laita on siis se, että minulla alkaa koulu Jyväskylässä 22. elokuuta perehdyttämisellä Suomen kieleen ja kulttuuriin (vähän yli puolet ulkomaalaisia tuosta aloittavasta porukasta sairaanhoitajia ja tämä perehdytys on siis kaikille vieraskielisen tutkinnon aloittaville). Työt minulla loppuvat 7. elokuuta, joten minulla on sen jälkeen tasan kaksi viikkoa kasata kamppeeni ja siirtää ne Jyväskylään. Kämpän etsintään siis!

Voiko ihminen enää olla tämän enempää innoissaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti